Definities Stichting GratisOlie

Klant: de persoon waarmee Stichting GratisOlie een overeenkomst is aangegaan.

Partijen: Stichting GratisOlie en klant gezamenlijk.

Consument: een klant die tevens een individu is en handelt als privépersoon.

Toepasselijkheid van algemene voorwaarden Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, activiteiten, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten namens de Stichting GratisOlie.

Partijen kunnen alleen afwijken van deze algemene voorwaarden als zij hier schriftelijk uitdrukkelijk mee instemmen. Partijen sluiten uitdrukkelijk de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uit.

Prijzen Alle prijzen die door Stichting GratisOlie worden gebruikt, zijn in euro's, exclusief BTW en exclusief eventuele andere kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of overeengekomen.

Alle prijzen die Stichting GratisOlie hanteert voor haar producten of diensten, op haar website of anderszins bekendgemaakt, kunnen te allen tijde worden gewijzigd. Prijsverhogingen kunnen voortvloeien uit stijgingen van kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Stichting GratisOlie ten tijde van het doen van de aanbieding of het sluiten van de overeenkomst niet kon voorzien. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

De prijs met betrekking tot een dienst wordt door Stichting GratisOlie bepaald op basis van de werkelijk bestede uren. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Stichting GratisOlie, van toepassing voor de periode waarin hij het werk verricht, tenzij een ander uurtarief is overeengekomen. Indien partijen een totaalbedrag zijn overeengekomen voor een door Stichting GratisOlie geleverde dienst, betreft dit altijd een richtprijs, tenzij partijen schriftelijk uitdrukkelijk een vaste prijs zijn overeengekomen, die niet kan worden afgeweken.

Stichting GratisOlie is gerechtigd om tot 10% af te wijken van de richtprijs. Als de richtprijs meer dan 10% hoger is, moet Stichting GratisOlie de klant tijdig informeren waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Als de richtprijs meer dan 10% hoger is, heeft de klant het recht om het deel van de bestelling dat de richtprijs met 10% overschrijdt, te annuleren. Stichting GratisOlie heeft het recht om de prijzen jaarlijks aan te passen. Voordat dit wordt geïmplementeerd, zal Stichting GratisOlie de prijswijzigingen aan de klant communiceren. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Stichting GratisOlie te annuleren als hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Betalingen en betalingstermijn De klant dient betalingen voor het product vooraf te doen.

Betalingstermijnen worden beschouwd als strikte betalingstermijnen. Dit betekent dat als de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij wettelijk in verzuim is en in gebreke is, zonder dat Stichting GratisOlie de klant een herinnering hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. Stichting GratisOlie behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te maken van onmiddellijke betaling of om zekerheid te eisen voor het totale bedrag van de geleverde diensten of producten.

Gevolgen van niet tijdig betalen Indien de klant niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, is Stichting GratisOlie gerechtigd om vanaf de dag dat de klant in verzuim is, een rente van 1% per maand in rekening te brengen, waarbij een gedeelte van een maand als een volledige maand wordt beschouwd.

Als de klant in verzuim is, is hij tevens verplicht om buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding aan Stichting GratisOlie te betalen. De incassokosten worden berekend op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Indien de klant niet tijdig betaalt, mag Stichting GratisOlie haar verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Stichting GratisOlie op de klant direct opeisbaar. Als de klant weigert mee te werken aan de uitvoering van de overeenkomst door Stichting GratisOlie, blijft hij verplicht om de overeengekomen prijs aan Stichting GratisOlie te betalen.

Recht van reclame Zodra de klant in verzuim is, is Stichting GratisOlie gerechtigd om het recht van reclame in te roepen met betrekking tot de niet betaalde producten die aan de klant zijn geleverd. Stichting GratisOlie roept het recht van reclame in door middel van een brief, telecommunicatie of elektronische communicatie.

Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de klant de producten waarop dit recht betrekking heeft onmiddellijk aan Stichting GratisOlie retourneren, tenzij de partijen hierover andere afspraken